
Óvodás gyermek :
Iskolaérettségi- vizsgálat
Iskola-előkészítő foglalkozás
Részképesség-fejlesztés
Mozgásfejlesztés
Iskolaérettségi vizsgála
Az MSSST szűrűvizsgálat célja, annak előrejelzése, hogy várható -e tanulási zavar. A teszt eredményeinek birtokában, további pontosabb és részletesebb vizsgálatara is sor kerülhet.
Leggyakoribb zavarok:
Észlelés zavara: látási, hallási, tapintásos ingerek felfogásának , valamint a helyzet és mozgésérzékelés nehézségét jelenti.
Nyelvi készség zavara: beszédészlelés, beszédértés, szeriális beszédprodukció akadályoztatottsága.
Emlékezet gyengesége: problémás a látott, hallott információ megörzése, felidézése.
Az oldaliság kialakulatlansága és /vagy a saját testen és térben való tájékozódás akadályozottsága.
Mozgáskoordináció, finommozgás zavara.
Sajátos magatartáskép: figyelemzavar, hyperaktivitás, másodlagos tünetként megjelenő magatartásproblémák / válaszul a tanulási kudarcra/.
Mikor ajánlott?
Ha bizonytalan gyermeke képességeit illetően.
Ha aggódik gyermeke iskolakezdése miatt, bizonyos területeken megmutatkozó nehézségei miatt.
Iskola-előkészítő foglalkozás:
Ezeken a foglalkozásokon a hangsúly az anyanyelvi nevelésen, az írás -előkészítésen , matematikai képességfejlesztésen van.
Elsődleges cél a megfelelő feladattudat, feladattartás, koncentráció elérése, a kudarcmentes iskolakezdés elérése.
Szükséges-e?
A jelenlegi közoktatási rendszerben nincs biztosítva a sokat emlegetett átmenet az óvoda és iskola között. Számos olyan követelménynek kell
megfelelni, amelyeket az óvodában nem feltétlenül gyakoroltak be. Néhány példa:
kitartó feladatvégzés meghatározott /és nem önként választott/ tevékenység esetén
különböző kifejezések, viszonyszavak értelmezése, használata: téri-idői relációk, azonosság- különbség, stb.
papír-ceruza feladatok végzése, megfelelő síkbeli tájékozódó képességgel
hallott információ feldolgozása, rendszerezése, ok-okozati összefüggések észrevétele, sorrendiség megtartásával
helyes, önálló mondatalkotás /saját élmény, képek alapján/, kérdések megfogalmazásának képessége
A foglalkozások gyakorisága: hetente2 alkalom.
Részképesség-fejlesztés:
A célunk óvodáskorban a részképességek egyenletes fejlődésének biztosítása, a fennálló részképesség-gyengeségek fejlesztése, ezáltal a
tanulási és az ebből adódó magatartászavarok megelőzése, enyhítése.
Mikor ajánlott?
Ha gyermeke:
nehezen igazodik el saját testén, nem tud váltott lábbal lépcsőn menni, egyensúlyproblémái vannak, nem tud zárt lábbal szökdelni,összerendezetlen a mozgása, csetlik-botlik, nehezen végez keresztmozgásokat, nehéz számára a mozgásutánzás
térbeli tájékozódása bizonytalan , problémás a jobb-bal, lent-fent, előtt-mögött stb. megkülönböztetése
nehéz számára az időbeli tájékozódás
nem szívesen rajzol
nehezen követ szabályjátékokat
hamar abbahagyja amit csinál, nem tud elmélyülni
nem szeret mesét hallgatni
rosszul fogja a ceruzát
gondolatait nehezen fogalmazza meg
nem szereti a memóriajátékokat
nehezen idéz fel látott-hallott információkat
A foglalkozások gyakorisága: hetente 2 alkalom
Mozgásfejlesztés:
A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével. A mozgás segítségével járódnak be az idegpályák, fejlődnek az agyi területek. Az elégtelen vagy nem jó működés tanulási nehézséghez, viselkedés problémához, magatartás zavarhoz vezethet.
A mozgásterápia segítséget nyújt óvodáskorban a tanulási zavar megelőzéséhez, iskoláskorban pedig annak felszámolásához, enyhítéséhez.
A Kulcsár- mozgásfejlesztő terápiát vizsgálat előzi meg, melynek eredményei alapján egyénre szabott fejlesztőprogram áll össze. A 8-10 feladatból álló gyakorlatsort , betanítás után napi szinten szükséges otthon elvégezni kb.20-30 percben. Három-négy hetente kell kontrollálni a mozgásfejlődést, egyben összeállítva a következő hónap gyakorlatsorát.
Mikor ajánlott?
Célunk, hogy az új feladatok egyre erőteljesebb ingerlést biztosítsanak az idegrendszer fejlődéséhez. Ezáltal az elmaradt területek lehetőséget kapnak a hiányok pótlására.