KÉPESSÉGFEJLESZTÉS

 

Iskolás gyermek

  • Sindelar tanulási és magatartászavarok terápiája
  • Meixner diszlexia reedukációs terápia

 

Sindelar terápia:

 

A tanulási zavarok hátterében viszonylag nagy gyakorisággal  - több más lehetséges ok mellett- diszharmonikusan működő részképességek

figyelhetők meg.

 

 Melyek ezek a részképességek?

-saját testen valamint   térben  történő tájékozódás

-látási, hallási,figyelem,  észlelés és emlékezet

-látás-hallás-mozgás összekapcsolása

- sorrendiség észlelése

 

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Nézzük az tollbamondás „iskolapéldáját”!

A gyermek a hallási figyelem  segítségével felfigyel a tanár hangjára, kiszűri a környező hangokból. A hallási emlékezettel felidézi a halott mondatot.

A hallási észlelés segítségével a mondatot szavakká, a szavakat hangokká alakítja, elkülöníti a hasonló hangzásúakat. Vizuális emlékezetével a

hangokhoz betűalakot keres. Majd az igy látott – hallot ingert a mozgásos koordinációval harmonizálja a betűalakítás során. A téri tájékozódás 

segítségével  a betűket a megfelelő vonalközbe írja. A betűk és szavak helyes sorrendjre a szeriális képesség ügyel. 

Látható, hogy egyszerű mondat leírásához is több részképesség harmonikus működése szükséges. Ahogyan az íráshoz, számoláshoz és magához

a beszédhez, sőt, a gondolkodási funkciókhoz is..

 

A Sindelar- terápia a fenti részképességek funkcionáls begyakorlására teszi a hangsúlyt, a feltáró vizsgálóeljárás után. A gyakorlás a fokozatos

nehezedés elvét követi, napi 10 perc gyakorlással, szülői közreműködéssel, folyamatos kontrollal.

 

 

 Meixner- terápia:    

         

Hatékony terápia, ha gyermeke:

  • alulteljesít olvasás során / lassan olvas, betűtévesztései vannak, hosszabb szavakat nehezen olvas, felcseréli a betűk sorrendjét/
  • nem érti az olvasott szöveget
  • nem emlékszik az olvasott szövegre
  • kevés a szókincse                                                                                                                                                                                               
  •  az olvasási nehézség mellé gyakran írászavar is társul:
  • betűket, szótagokat felcserél, kihagy vagy betold
  • gyakori a szavak egybe-vagy különírásának hibája
  • prolémás a hosszú-rövid hangzók megkülönböztetése
  • gyenge fogalmazási készség
  • helyesírási nehezségek

A terápia kettő részből áll: képességfejlesztés és olvasástechnika.

 

Főbb elvei:

-maximálisan alkalmazkodik a gyermek képességeihez

- fokozatosan , kis lépésekben halad

- szótagoló módszerrel  tanít, mely nagy segítség a helyesírásnál

- alapja a hangoztatás és fonémahallás fejlesztésére épülő betűtanítás

- az alakilag, fonetikailag hasonló betűket távol tanítja egymástól

- fejleszti a szókincset

 

A foglalkozások időtartama heti egy-két alkalom / a vizsgálat eredményétől függően/.